Dnes je možné poistiť si takmer všetok hnuteľný aj nehnuteľný majetok, jednoducho čokoľvek, čo si podľa vás zaslúži dodatočnú ochranu. Výnimkou nie je ani nástroj, ktorý používame mimoriadne často a nosíme ho so sebou snáď všade. Reč je o poistení mobilného telefónu. Čo všetko kryje? Na aké udalosti sa nevzťahuje? A ako si ho vlastne zriadiť?
Ako si vybaviť poistenie mobilu?
Poistenie mobilného telefónu sa dá zriadiť rôznymi spôsobmi a nemusí ísť výhradne iba o nové zariadenie, ako tomu bolo v minulosti. Hoci po tejto forme ochrany siahajú najmä majitelia drahších modelov, zvážiť by ho mali aj ľudia, ktorí mobil často používajú, cestujú, pracujú v rizikovom prostredí, či jednoducho chcú mať dodatočné istenie. To padne vhod, keďže dnes už aj mobily strednej triedy často prekonávajú hranicu 500 eur a ich strata či poškodenie dokáže zamrzieť.
Kvalitná poistka vám v prípade potreby preplatí opravu zariadenia, prípadne sprostredkuje jeho výmenu, alebo výmenu poškodenej časti - najčastejšie prasknutého displeja.
Poistenie mobilu si dnes vybavíte jednoducho aj online. V rámci poistenia elektroniky či konkrétnych zariadení si môžete zaistiť svoj telefón, prípadne tablet či iné podobné zariadenie. Výška mesačnej poistky závisí od hodnoty telefónu. Dá rozum, že za najnovší iPhone budete platiť viac, ako za 5 ročný model od Samsungu či Huawei.
Hoci konkrétny rozsah rizík je predmetom zmluvy, vo väčšine poistení máte kryté:
- poškodenie zariadenia či jeho časti - pádom, nárazom, vodou, skratom či iným spôsobom,
- odcudzenie zariadenia - krádežou, vlámaním, lúpežným prepadnutím,
- zneužitie SIM karty pri odcudzení.
Súčasťou balíčkov môže byť aj náhrada finančnej straty v dôsledku zneužitia elektronických platieb či nákupov na internete. To znamená, že ak máte aktivované platby cez telefón, mobil vám niekto ukradne a minie peniaze predtým, než platby či kartu zablokujete, v rámci poistného plnenia si môžete uplatniť aj takúto škodu.
Alternatívou k poisteniu elektroniky/zariadení je poistenie domácnosti. Ide o komplexnejší typ poistenia, ktorý sa vzťahuje na hnuteľný majetok a zariadenie, často aj vrátane elektroniky.
Krytie sa však zvyčajne vzťahuje iba na poškodenie živlami, napríklad ohňom, výbuchom, vodou, respektíve prepätím elektriny, prípadne na krádež vlámaním. Ak si mobil poškodíte vlastným zavinením, prípadne vám ho odcudzia na ulici či ukradnú z auta, pri takejto poistke škodu nevymôžete.
Čo nekryje poistenie mobilného telefónu?
Väčšina poistení mobilu nekryje stratu zariadenia. To znamená, že ak niekde telefón zabudnete, prípadne oň prídete vlastným zavinením, plnenia sa zvyčajne nedočkáte.
Škoda vám nemusí byť preplatená ani v prípade, ak je zariadenie staršie - niektoré poistky sa vzťahujú iba na mobily do dvoch, troch rokov od kúpy. Problém môžete mať aj s telefónom, ktorý ste kúpili „z druhej ruky“.
Pri krádeži si poskytovateľ poistenia spravidla podmienku, že pri nej musí byť prekonaná istá prekážka. Tou je napríklad to, ak je mobil odložený v kabelke, batohu či vo vrecku, prípadne v aute, či je chránený akýmkoľvek iným spôsobom. Ak ho necháte voľne položený na lavičke a niekto vám ho odcudzí, plnenie poistenia sa vám môže skomplikovať.
Samozrejmosťou je, že krytie sa nevzťahuje na úmyselné poškodenie, znefunkčnenie či stratu mobilného telefónu.
Pred podpisom poistnej zmluvy si dôkladne naštudujte, aké je krytie. Iba tak sa môžete vyhnúť nepríjemnej situácii, pri ktorej budete musieť náhradu škody pokryť z vlastného vrecka.